Drie weken vrijwilligerswerk met World Servants - Reisverslag uit Constanza, Dominicaanse Republiek van Roxanne Akkerman - WaarBenJij.nu Drie weken vrijwilligerswerk met World Servants - Reisverslag uit Constanza, Dominicaanse Republiek van Roxanne Akkerman - WaarBenJij.nu

Drie weken vrijwilligerswerk met World Servants

Door: roxanneakkerman

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

08 Maart 2010 | Dominicaanse Republiek, Constanza

In de zomer van 2007 heb ik 3 weken ontwikkelingswerk gedaan in de Dominicaanse Republiek. Samen met een groep van ong. 35 personen via de organisatie World Servants, hebben we 6 huizen gebouwd in de sloppenwijken van Constanza. Samen met twee vriendinnen had ik me opgegeven voor dit project.

Na een lange reis via New York waren we aangekomen op het vliegveld van Santo Domingo. Dit vliegveld is niet voor de toeristen. Midden in de nacht zijn we aangekomen, het was nog steeds snik heet. Na een paar uurtjes geslapen te hebben, besloten Tara en ik om met kleren en al onder de douche te gaan staan, omdat we t zo warm hadden:P. Vanuit het youth hostel vertrokken we 's ochtends naar Constanza.

Constanza ligt middenin de Domincaanse Republie, vlakbij het National Park José Del Carmen Ramirez. Na een busrit van 4 uur door de bergen zijn we aangekomen in Constanza. De volgende dag maakten we kennis met de mensen in de sloppenwijken. Iedereen was heel nieuwsgierig maar ook een beetje teruggehouden. De volgende dagen werden we altijd hartelijk ontvangen door de kinderen en moesten we hun handjes vasthouden. De mensen in deze sloppenwijk leven onder erbarmelijke omstandigheden. Ze hebben huizen gemaakt van golfplaten en stukken hout en stof.

We hebben in totaal 12 dagen gebouwd aan de 6 huizen, soms was dat heel warm en benauwd, omdat we spijkerbroeken aanmoesten vanwege de veiligheid. De bouwwerkzaamheden bestonden uit metselen, stenen de berg op slingeren, ijzervlechten etc. Ook hebben we kinderwerk gedaan in de kerk van Constaza. Ik heb samen met een groepje een tentoonstelling van het verhaal van David uitgevoerd. Ook hebben we samen met de kinderen gekleurd enzo.

In de weekenden zijn we naar het strand en een waterval gegaan. In de 2e week kwam er een tsunami onder de Domincaanse Republiek langs. 's Nachts merkte ik dat wel, het stormde heel hard. Voor even dacht ik dat het dak van het huisje waar we verbleven er af zou waaien. Gelukkig hebben wij voor de rest weinig last gehad van de Tsunami. Later hoorden we van de groep uit Haïtie dat zij 3 dagen moesten onderduiken in een bunker.

De laatste werkdag hebben we een emotioneel afscheid gehad van de bewoners van de sloppenwijken. Zij waren heel blij met onze komst en dat wij de huizen hebben gebouwd. We hebben o.a. een huis gebouwd voor een gezin met 8 kinderen. Daarna zijn we richting Santo Domingo gegaan.

In Santo Domingo sliepen we weer in een soort hostel met zwembad. Om 7u 's ochtends en 11u 's avonds lagen we in het zwembad. Ook hebben de op een na laatste dag een excursie gehad in Santo Domingo. Op de laatste avond hebben we nog een grote vogelspin gezien.

De Dominicaanse Republiek was voor mij een reis om nooit meer te vergeten.